29.10.12

סוגי משכנתאות – מסלולי משכנתא ומשכנתא לזכאים


כל מי שמתכנן לקחת משכנתא בתקופה הקרובה כדאי שיתחיל כבר עכשיו ללמוד על מסלולי משכנתאות ויבחן את זכאותו במשרד השיכון. משכנתאות הן הלוואות משמעותיות שלוקחים לרוב פעם אחת בחיים וחשוב לבחור את המשכנתא המתאימה ביותר הן מבחינת החזר ההלוואה והן מבחינת ריבית.


מסלולי משכנתאות 

מכיוון שמשכנתאות הן הלוואות גדולות מאוד הנלקחות לטווח ארוך חשוב מאוד לדעת מה ההבדלים בין סוגי המסלולים השונים המוצעים למחפשים משכנתא. ככל שתדעו יותר כך עולה הסיכוי שלכם לקחת משכנתא שתתאים למצבכם הכלכלי ולצרכיכם:

  • משכנתאות בריבית קבועה – משכנתא בה הריבית קבועה ואינה משתנה ואילו קרן ההלוואה צמודה למדד המחירים לצרכן. מסלול זה מאפשר יציבות גבוהה מאוד ללווה, מכיוון שמדד המחירים לצרכן לא נוטה לעלות מאוד במשך השנים הלווה יכול להיות בטוח שההחזר החודשי שלו לא יזנק פתאום במאות שקלים. 
  • משכנתא בריבית משתנה – בסוג זה של משכנתאות הריבית צמודה לריבית במשק ומתעדכנת בהתאם להסכם ההלוואה אחת לתקופה. 
  • משכנתא בריבית פריים – ריבית הפריים מחושבת על ידי בנק ישראל בכל חודש ומפורסמת. משכנתאות במסלול זה מצמידות את הריבית אל הפריים בתוספת 1.5%.
  • משכנתאות צמודות למטבע חוץ – הצמדה של המשכנתא ליורו או לדולר ולריבית הליבור המחושבת אחת לתקופה מממוצע ששת הבנקים הגדולים ביותר בבריטניה. 

משכנתאות לזכאים 

באמצעות אגף השיכון, מדינת ישראל מאפשרת לאוכלוסיות מסוימות לקבל משכנתא בתנאים מיוחדים. מפעם לפעם רשימת האוכלוסיות הזכאיות מתעדכנת וכן הקריטריונים לזכאות. ככלל אוכלוסיות אלו כוללות את מי שאין ביכולתו לרכוש דירה בתנאים רגילים והמדינה רוצה לעודד אותו לקחת משכנתא למשל עולים חדשים, אימהות חד הוריות, מקבלי קצבאות נכות וכדומה. ניתן לבדוק את זכאותכם על ידי פנייה למשרד השיכון או דרך הבנק בו אתם מתכננים לקחת את המשכנתא.


משכנתאות לזכאים תמיד משתלמות? 

בשנים עברו, משכנתאות לזכאים היו אכן המשכנתאות בעלות התנאים הטובים ביותר. בשנים האחרונות, הבנקים מציעים מסלולי משכנתאות מאוד אטרקטיביים כך שלא תמיד הזכאות של משרד השיכון היא ההצעה המשתלמת ביותר. אם אתם מחזיקים בזכאות של משרד השיכון ומתכננים לקחת משכנתא בזמן הקרוב כדאי לבדוק את התנאים ולהשוות אותם לתנאים הקיימים בשוק היום.


משכנתאות במסלולים ייחודיים 

הבנקים יוצאים מעת לעת במבצעים דרכם ניתן למצוא מסלולי משכנתא בתנאים מועדפים. חלקם פתוחים לציבור הרחב וחלקם מיועדים למגזר מסוים. כך למשל בנקים יכולים להציע משכנתא בתנאים מועדפים לחברי לשכת עורכי הדין או רואי החשבון, לרופאים וכדומה וכדאי בהחלט לבדוק את הנושא במיוחד אם אתם משתייכים לאיגוד מקצועי כלשהו. בנוסף, מסלולי משכנתא בתנאים מועדפים הפתוחים לציבור הרחב גם הם נפוצים יותר ויותר בשנים האחרונות. כאן מדובר לרוב על משכנתאות בהחזר חודשי גמיש למשל משכנתא שניתן לדחות בה את תשלומי ההחזר במספר חודשים או אפילו שנה, משכנתא בה ניתן 'לדלג' על החזרים וכדומה.