14.1.14

עצות למשקיע המתחיל- כיצד לבחור קרן נאמנות?

רבים שמעו על היתרונות הרבים של קרנות נאמנות אך אין הם יודעים כיצד לבחור בקרן הנאמנות המתאימה ביותר לצרכים ולאופי ההשקעות שלהם.

קרן נאמנות- על מה מדובר?

קרן נאמנות משותפת לכמות מסוימת של אנשים שהחליטו על תיק השקעות מסוים. כל משקיע יכול לקנות יחידות השתתפות בקרן נאמנות שמאפשרת לו להיות מעורב בחלק מהנכסים של הקרן והרווחים שלה. ניתן לרכוש יחידות אלו בבנקים השונים בארץ או בבורסה. קרן נאמנות תמיד תהיה מנוהלת על ידי תאגיד שאושר על ידי הרשות לניירות ערך ונאמן חיצוני. מנהלי הקרן תמיד ירכזו את כל כספי המשקיעים לקופה אחת וישקיעו אותם באותם אפיקים המקובלים על כל חברי הקרן. המשקיעים יוכלו לראות את נתוני ההשקעה במסמך המכונה תשקיף.

קרנות נאמנות- יתרונות מרכזיים


  • ניהול- הניהול של הקרן מקצועי מאוד וניתן להסתמך על כך שאותו גוף שמנהל את הקרן ינצל בצורה מקסימאלית את כל הידע שלו במסחר, יאתר את אותם ניירות ערך הטובים ביותר להשקעה ובסופו של דבר ימקסם את הרווחים של הקרן.
  • נזילות- יש אפשרות למשוך את הכספים שהושקעו בקרנות הנאמנות בכל רגע נתון, דבר שמהווה יתרון בלתי רגיל. בנוסף, יש גם אפשרות להוסיף כספים בכל רגע נתון.
  • פיזור של סיכונים- רמת סיכון קטנה עבור המשקיעים וזאת משום שבדרך כלל קרנות נאמנות משקיעות את הכספים בכמות גדולה של ניירות ערך.

בחירת קרן נאמנות

בחירת קרן נאמנות צריכה להישען כל מספר בדיקות והחלטות:

  • תשואות- הדבר הראשון אותו חשוב לבדוק הוא מה היו התשואות של אותה קרן נאמנות בה מעוניינים להשקיע (בדיקת תקופה של שנה עד שלוש שנים).
  • מדיניות הקרן- חשוב מאוד לבדוק מהי מדיניות הקרן. האם מדובר על מדיניות סולידית או מדיניות בעלת סיכונים בה מנהלי הקרן מעדיפים להשקיע במניות, תוך שהם מבינים כי הדבר יכול להוביל להפסדים גדולים או תשואות גבוהות. מדיניות הקרן חייבת להתאים לאופיו של המשקיע בה.
  • הגוף הניהולי- חשוב מאוד לבדוק מיהו אותו גוף המנהל את כספי הקרן. חשוב מאוד שלאותו גוף יהיה וותק וניסיון מוכח ומוצלח בניהול קרנות נאמנות. חשוב מאוד להשיג את כל המידע שיש עליו טרם ההחלטה לבחור בקרן נאמנות זו או אחרת.
  • דמי ניהול קרן- כל אחד חייב לשלם עמלת ניהול קרנות נאמנות. סכום זה משתנה מקרן אחד לשנייה. חשוב לבדוק מהו הסכום אותו לוקחים בקרן בה מעוניינים להשקיע ולהגיע למסקנה האם סכום זה אכן מתאים למשקיע.
  • סרגל סיכון- חשוב לבדוק את רמת הסיכון של קרנות הנאמנות. דבר זה ניתן לביצוע על ידי מדד שארפ (ככל שהוא יותר גבוה כך הקרן טובה יותר ועל פי סטיית התקן אשר מורה על התנודות של קרן הנאמנות. ככל שהתשואה היא בעלת תנודות חדות, כך גם הסיכון גבוה.