26.1.15

פוליסת חיסכון דרך חברות הביטוח – המדריך המלא


מהי בדיוק פוליסת חיסכון?

אחת השאלות החשובות ביותר שאדם צריך לשאול את עצמו בנקודה מסוימת היא מה עליו לעשות עם הכסף שלו. רובנו נבחר, בסופו של דבר, להשקיע אותו. אבל איפה? האפשרויות הפופולאריות ביותר במדינה הן קרנות הנאמנות, שמגלגלות בסביבות ה-200 מיליארד שקלים חדשים בשנה, וענף ניהול התיקים, שמגלגל גם הוא מעל 100 מיליארד שקלים חדשים בשנה. פוליסות החיסכון הם האלטרנטיבה של חברות הביטוח השונות, המציעות אפיק השקעה שונה מהאמצעים המקובלים, ומציעות ללקוח להשקיע את כספו בהן בתמורה ליתרונות בולטים ומשמעותיים.

יתרונות פוליסת החיסכון

פוליסת החיסכון היא, יותר מכל דבר אחר, גמישה. במה הכוונה ב"גמישה"? הכוונה היא שאנחנו כבולים פחות לתנאים מוכתבים וקבועים מראש, ומאחר ופוליסת החיסכון מבוססת קודם כל על חוזה. בפוליסת חיסכון ניתן לעבור בין מסלולי השקעה ואפיקי השקעה ללא תשלום משמעותי וניכר של מס רווחי הון, מאחר ומדובר בשינוי השקעה בתוך אותו הגוף. כשאנו רוצים לשנות מסלול השקעה בקרן נאמנות, עלינו קודם כל לפדות את הכסף, ואנו מחויבים בתשלום מס רווחי הון. בנוסף, דמי הניהול של פוליסת החיסכון נמוכים משמעותית מאלה של קרנות הנאמנות, ואף ניתנים למשא ומתן. מנהלי כספים גובים דמי ניהול שנעים בין 1-3% על קרנות הנאמנות, בהתאם לקרן הספציפית, בעוד פוליסות החיסכון נעות בין 1.3-1.7% לרוב, כשגם אחוזים אלה ניתנים למשא ומתן ונקבעה בהם תקרה של 2% בכל מקרה. יתרון משמעותי נוסף הוא בכך שבפוליסות החיסכון אין עמלות נוספות כלל, בניגוד לקרנות הנאמנות.

חסרונות בהשוואה לאלטרנטיבות

החסרונות של פוליסות החיסכון לעומת קרנות הנאמנות נובעות מאותו גורם המקנה להן את יתרונן – היותן פוליסות ביטוח מעל לכל. ככאלה, המשקיע בפוליסת חיסכון לא יכול להשתמש בהשקעתו לקיזוז הפסדי הון – בדיוק בגלל שמדובר בפוליסת ביטוח ולא בהשקעה קלאסית. בנוסף, לא מנהל כספים הוא שמנהל את פוליסת החיסכון, אלא סוכן ביטוח – שיכול להוות מענה מקצועי פחות בתחום ההשקעה שלכם. בנוסף, דמי ניהול שעולים על 1% הם לעיתים קרובות גבוהים מאלה של קרנות נאמנות רבות, בעיקר אלה המשקיעות באג"ח מדינה ועומדות על 1% קבוע. עוד חיסרון יחסי הוא במגוון האפשרויות – ישנן מאות קרנות נאמנות שונות להשקעה, לעומת מגוון של 5-12 פוליסות חיסכון שונות להשקעה.

מה גורם לחשיפה הפחותה?

לאחר שקילת החסרונות מול היתרונות, עולה השאלה – מדוע פוליסות החיסכון לא תופסות נתח משמעותי יותר משוק החיסכון? לשאלה זו מספר תשובות אפשריות, ששונות אחת משנייה וייתכן שכולן נכונות. אפשרות אחת היא בחוסר רצון של סוכני הביטוח לדחוף אותן, מאחר והתשואה שהם מקבלים עבורן נמוכה מהרגיל, מאחר והן לא באמת פוליסות ביטוח. ייתכן שהחיסרון בהשקעה שמופצת על ידי סוכני ביטוח היא אחרת – בחוסר בקיאותם דווקא. בכל מקרה, מדובר בהשקעה חכמה – גם אם סוכן הביטוח לא יודע להגיד לכם את זה. מומלץ לברר ואולי למצוא את אפיק ההשקעות הרווחי עבורכם.