20.8.09

בית השקעות?

כולנו מפקידים את הכסף בבית השקעות או בבנק, נותנים להם לנהל לנו את הההשקעות והחסכונות, וחושבים ששם הוא בטוח.
ובכן חברים, המשבר האחרון בארצות הברית הוכיח לכולנו אחרת. גם בנקים קורסים- וכשזה קורה זה כואב. מאוד כואב. ולמה, בעצם, אנחנו לא לקוחים יוזמה בנושא הכסף שלנו ובוחרים לבד את בית ההשקעות שאנחנו רוצים שינהל לנו את הכסף???
רפורמת בכר שחוקקה לאחרונה הוציאה את ניהול קופות הגמל וקרנות ההשתלמות מידיהם של הבנקים ואילצה את הבנקים למכור אותן לבתי ההשקעות. אז אולי הגיע הזמן לדעת יותר על מי שבאמת מנהל לנו את הכסף...

אז מה זה בכלל בית השקעות?
בית השקעות הוא גוף המנהל את כספי הלקוח. היכן להשקיע וכמה הם פרמטרים שנקבעים בשיתוף עם הלקוח כשהמשתנה הכי חשוב הוא מידת הסיכון של תיק ההשקעות וההשקעות השונות בתוכו. חשוב להבין שתיק השקעות בנוי ממספר כלים פיננסיים – מסחר במט"ח, אגרות חוב, מניות, קרנות השתלמות וכו'... כשאומרים- "להשקיע את הכסף" לא מתכוונים בהכרח להשקעה במניות, שהן בעלות סיכון גבוהה, אלא להשקעה בעזרת מגוון כלים פיננסיים העומדים לרשותינו.
בית השקעות טוב הוא כזה שפורש בפני הלקוח את כל האופציות תוך הסבר מפורט על רמת הסיכון בכל אחת מהן, ולבסוף נותן המלצה אליה הלקוח יכול להתייחס ברצינות- אחרי שהבין קצת מה אומרת כל אופציה. אנחנו לא צריכים בית השקעות שמציף אותנו במידע ללא הסבר- בשביל זה יש בנק.
חשוב גם, כמובן, שבית ההשקעות יהיה בעל וותק והצלחות מתשמכות בתחום ניהול תיקי השקעות בסדר גודל של התיק שלנו. רובנו לא צריכים דווקא את בית ההשקעות הגדול והמפורסם- יכול להיות ששם תיק ההשקעות שלנו- שהוא תיק קטן או בינוני (בדר"כ מדובר בכמה מאות אלפי שקלים) יבלע בין תיקי ענק של מליוני שקלים. בנוסף, יש לבחון את עלות העמלות ודמי הניהול הנגבים ע"י בית ההשקעות לעומת התשואות שהביא בעבר. לפעמים עדיף לשלם קצת יותר בעמלות, כדי להרוויח תשואה טובה בתיק.
תחום נוסף ששוה לבדוק הוא חיתום האם בית ההשקעות גם מבצע פעולות - חיתום.
חיתום הוא למעשה הנפקת חברה או עסק בבורסה. יש בתי השקעות שמלבד ניהול תיקי השקעות מציעים שרותים של הנפקה בבורסה לחברות. אותם בתי השקעות אומדים את ערך החברה ומציעים לה תעריף הנפקה. כדי להגיע אל תעריף ההנפקה (לגרום למשקיעים שונים להשקיע במניות החברה בסדר גודל שהובטח ע"י בית ההשקעות לבעלי החברה) ישקיע בית ההשקעות את כספי הלקוחות הפרטיים שלו בחברה אותה הוא מייצג. כך בעצם, נוצר מצב בו לבית ההשקעות יש אינטרס באשר למיקום ההשקעה שלך- הלקוח הפרטי. אינטרס שלא תמיד עולה בקנה אחד עם שלך.
משקיעים יקרים- כולנו יודעים שידע = כסף ולכן, חשוב לדעת יותר על המקום בו נמצא הכסף שלנו.