20.8.09

מדריך קופות גמל

כולנו היינו בסיטואציה המביכה למדי, שבה יושב אחד (את\ה) מול יועץ ההשקעות בבית ההשקעות או בבנק ומסתכל בו במבט שהוא שילוב בין בלבול לרחמים עצמיים. הוא יורה לעברך מידע ושאלות, ואתה, ברווז במטווח שכמוך, רק רוצה שהכל ייגמר ותוכל לחזור לבורות הנוחה שמאכלסת את האיזור הזה במוח שאחראי על ניהול הכסף. יש כמובן את אלו שדבקים בפרצוף נחוש ומבט מלא הבנה כאילו היה גלגל הצלה יחיד בסופה טרופית בלב ים. זה לא עובד להם, לנחושים, כי האמת היא שבפנים הם אוכלים את עצמם על חוסר הידע. כך או כך זה ייגמר בחתימה מהירה ללא קריאה מקיפה של החוזה (הרי הבנקאי כבר הסביר הכל, והבנו כל מילה...או שלא) וזה רבותיי- חוסר אחריות.
אז מתי נתחיל להיות קצת יותר אחראים לכסף שלנו? אולי עכשיו...

מהי קופת גמל?
לכולנו יש תכניות חיסכון כאלו או אחרות. אם אתם מעל גיל 20 סביר להניח שיש בידכם תכנית חסכון שנקראת קופת גמל.
קופות גמל הם אפיק חיסכון לטווח ארוך או בינוני, אדם המשקיע בקופת חיסכון נקרא – עמית, לקופת גמל אחת יכולים להיות הרבה עמיתים אך לכל אחד יהיה חשבון המנוהל בנפרד. בעבר (עד 2006)- היו קופות הגמל ניתנות לפדיון 15 שנים לאחר ההפקדה הראשונה. הורים רבים ראו בהם אפיק נוח לחיסכון עבור ילדיהם. בעקבות רפורמת בכר, בשנת 2006 שונו התקנות בנוגע לקופות גמל ונכון להיום ניתן לפדות את כספי הקרן רק בגיל הפרישה (נשים- 64, גברים- 67)- הדבר נוגע לקופות גמל שנפתחו אחרי 31.7.2007 או לכספים שהופקדו בקופות קיימות לאחר תאריך זה. בהתאם למה שנכתב כאן- נהנת קופת הגמל בפטור במס.

כיצד נבחר קופת גמל?
לפני שאנחנו בוחרים קופת גמל עלינו לשאול את עצמנו מספר שאלות: כמה כסף אנחנו משקיעים בה, מה הסיכון אותו אנחנו מעוניינים לקחת (יש לקחת בחשבון את גיל העמית שכן אם הגיל קרוב לפרישה- יש לקחת סיכון מועט בלבד, אם מדובר בעמית צעיר יחסית אפשר לקחת סיכון גדול יותר ולקראת גיל הפרישה לשנות את קופת הגמל לכזו בעלת סיכון נמול יותר), האם יש לנו אפיקי השקעה נוספים. לאחר שענינו על כל השאלות הללו אפשר לחפש קופת גמל המתאימה לנו לפי הפרמטרים הבאים:

• דמי ניהול לעומת תשואה- חשוב לבדוק כמה עולה לנו ניהול קופת הגמל בשנה (לא עולה על 2%), כמה תשואה הוא עושה, ומה הרווח הנקי (התשואה הנומיונלית) אחרי שביצענו קיזוז של השניים. יש לבחון פרמטר זה לתקופה של 5 שנים לפחות כדי לקבל אינדיקציה טובה- שלא נתפתה לרכוש קופת גמל עקב הצלחה חד פעמית.
• הרכב-כלומר, מה מרכיב את קופת הגמל ומה האחוז של כל מרכיב מהכלל. קופות הגמל מורכבות מאג"ח, מניות, מט"ח וכו'... לכל מרכיב סיכון אחר ותשואה אחרת. כדי לבחון את רמת הסיכון של כל מרכיב יש לבדוק ולהשוות את ההפרש בין התשואות שהוא עשה בתקופות מסוימות. אם ההפרש נמוך, הרי שרמת הסיכון נמוכה. (במונח המקצועי- סטיית תקן נמוכה מעידה על סיכון נמוך). מן הסתם קופת גמל המורכבת בעיקר ממניות היא מסוכנת אך גם בעלת הפוטנציאל הגדול ביותר לתשואה משמעותית. חשוב לדעת כי קופת גמל מחויבת להשקיע כ 50% מכספי הקופה באגרות חוב ממשלתיות המקטינות את הסיכון הכללי.
• מי מנהל את הקופה- חשוב לוודא שמדובר בקופת גמל טובה עם רזומה אמין ויציב.
חשוב לציין כי יש קופות גמל הנקראות- קופות גמל מסלוליות בהן יכול העמית לבחור כמה להשקיע בכל אחד מהמסלולים (אג"ח, מט"ח או מניות), וזאת בניגוד למצטרפים לקופות גמל שהרכבן ידוע וקבוע.